Vhodná strava při Ichtyóze? Ptali jsme se! 🙂

Věděli jste, že lidé s Ichtyózou spotřebují spoustu energie díky neustálé obnově kůže a nutnosti regulovat tělesnou teplotu? Proto je více než důležité, aby jedli vhodné potraviny (zejména bílkoviny a dobré tuky)!

V současné době existuje řada různých doporučení – co jíst. Každý jedinec je jiný – záleží na typu Ichtyózy, případných potravinových alergiích,… Oslovili jsme tedy zahraniční nadace zabývající se Ichtyózou a zeptali se na nějaká doporučení. Neexistuje žádná osvědčená dieta či strava, která by pomáhala přímo v léčbě Ichtyózy, ale z praxe jsou již známé typy, díky kterým tělo nespotřebuje tolik energie a můžeme předcházet únavě a chronickým onemocněním.

Vše souvisí se vším. Začneme tedy popořádku.
Základní vlastností ichtyozy je rychlé odlupování kůže, právě vinou této specifikace tělo spotřebovává velké množství energie, bílkovin a tekutin a hrozí infekce, které je následně nutné řešit léky. Ty způsobují sníženou chuť k jídlu a snížení přijmu potravy, což má v konečné fázi špatné důsledky na kůži.

Zde máme pár rad a doporučení od dietologa. Mezi ty základní, stejně jako pro zdravé jedince, patří jíst co nejvíce přírodních produktů a platí, že čím méně rafinovaných, tím lépe!

Zde malá ukázka vhodných potravin pro větší množství energie a bílkovin a dobrých tuků a následné obnově kůže.

Snídaně
Kaše – ovesné vločky , odstředěné mléko s domácím kompotem (švestky, jablka, kdoule + rebarbora, malé množství přírodního cukru )
Tato snídaně je plná vlákniny a je pro naše tělo přirozená. Můžeme ji doplnit ještě pohankovými krekry, které jsou velmi výživné a lehce stravitelné, obsahují protein rutin – flavonoid a mangan.
Ovoce a vitamin C je velmi důležitý k regeneraci pokožky.

Svačina
Např.: 2ks celozrnných sušenek Ryvita, které jsou k sehnání i u nás, podáváme je nejlépe s přírodním ořechovým (kokosovým, arašídovým, mandlovým…) máslem a medem.
Tato svačina je opravdu skvělá – je důležité, aby přírodní ořechová másla byla 100% (tj. bez přidaného cukru, sůl, olej). Tato másla nám poskytují zdravé tuky a bílkoviny a jsou neuvěřitelně chutná. Také se k svačině doporučuje zpracovat avokádo – např. pomazánka – obsahuje totiž velké množství vitamínu E a zdravých tuků, tyto dva faktory jsou velice důležité pro zdravou kůži. A nebo hummus, který je plný bílkovin, vitamínů a minerálů. Tuto pomazánku či hummus opět můžeme podávat na celozrnných sušenkách.

Oběd
Např.: rizoto – žampiony, kuřecí stehenní řízek, červená řepa, špenát, cibule, sladké brambory, česnek, feta, riccota s nízkým obsahem tuku.
Tento oběd splňuje denní množství dávky zeleniny a luštěnin, zároveň kuře dodá nějaký ten protein, který zvýšíme pomocí fety a ricotty.
Další vhodný oběd je celozrnná bageta obsahující kuřecí maso nebo losos, salát a zelenina. Úžasná výživová volba jsou pečené fazole!

Odpolední svačina
Např.: jogurt s ovocem, ořechy a lžíce musli. U jogurtů je potřeba dbát na to, aby to byl opravdu jogurt, aby tedy obsahoval bílkoviny. Z jogurtů dostupných u nás je nejideálnější koupit např. řecký jogurt či bílý tučný a doplnit ho domácí marmeládou, ovocem a právě mysli. A úžasný je v tomto Lipánek. Nesmíme zapomínat na vlákninu a probiotické látky, které nám pomáhájí stimulovat imunitní system.
Dále jsou k odpolední svačině vhodné např. ořechy – plné bílkovin, vitamínů a minerálů. Mandle navíc obsahují vlákninu a vlašské ořechy velké množství omega 3 mastných kyselin.

Večeře
Vege kari – dýně, květák, česnek, žampióny, konzervovaná cizrna, mrkev, konzervovaná rajčata, kari a např. zakysaná smetana.
Zde je ukázka toho, jak na závěr dne doplníme živiny v podobě zeleniny a luštěnin, které jsou fantastickým zdrojem vlákniny, bílkovin, vitamínů a minerálů. Stejně tak jako quinoa, která obsahuje kompletní protein, a sadu aminokyselin a je plná potřebné vlákniny, hořčíku a železa.

Další variantou jsou kvalitní tučné ryby – losos, sleď, tuňák, makrela, ančovičky a sardinky – zdroj omega 3 mastných kyselin, které v těle působí protizánětlivě. V jídelníčku Ichtýlka by ryby měly být alespoň 2krát týdně. Zkuste třeba pečeného lososa jako steak.

Libové červené maso je také ceněno. Ideálně 3-x týdně min 70-100g libového červeného masa – přísun bílkovin, železa a zinku. Špagety bolognaise z mletého hovězího masa nebo jehněčí marinované v olivovém oleji, česneku a rozmarýnu jsou favority na jídelníčku Ichtýlků v zahraničí.

Mezi ideální dezerty patří ty domácí, kde jsou vejce z domácích chovů, odstředěné mléko nebo bio mléko, nebělený cukr, máslo a domácí či kompotované ovoce. Zde jedno velké doporučení – čím méně cukru se do těla za den dostane, tím je to nejen pro kůži lepší!

Nápoje pro dospělého člověka
Voda – 0,5l v ranních hodinách, min. 2l během dne a 0,5l sklenice večer. Ve velkých vedrech doplňujeme tekutiny také v noci! Minimum je ale 3l denně. Při nefungující termoregulaci je spotřeba tekutin veliká, a je důležité, aby kůže byla co nejvíce a nejčastěji hydratovaná.